Fotografia produktowa a strategiczne elementy wizerunku marki

Produkt dla wielu osób jest tylko rzeczą, którą w jakiś sposób się wykorzystuje. Szczególnie do tego opisu łatwo przypisać jest te produkty, które możemy zobaczyć w reklamach. Dlaczego właśnie TE produkty się reklamują? Czy wyłącznie dlatego, że stać na to ich producentów?

Reklama ma celu wzbudzenie zainteresowania

Nie tylko, ale oczywiście należy to uwzględnić przy generalnie ocenie marek pokazujących się w mediach przede wszystkim mainstreamowych. Produkty reklamują się głównie po to, aby pokazać się i przebić się między konkurencją. Leki, produkty spożywcze czy chemia gospodarcza musi być reklamowana aby konsumenci nie zapomnieli o tym, że produkt X bądź Y w ogóle istnieje. Trudniejsze zadanie mają przed sobą marki nowe, które jeszcze nie zdobyły wystarczająco dużego kapitału społecznego, a to oznacza, że konsumenci jeszcze nie ufają danej marce, nie mają także wyrobionego zdania na jej temat, a przede wszystkim nie posiadają jeszcze wiedzy związanej z danymi produktami lub usługami. Zadanie, jakie stoi przed nową marką w reklamie jest zatem trudne, ale wykonywalne. Tutaj do gry wchodzi fotografia, gdyż to ona jest pierwszym i zarazem pierwszorzędnym sposobem na genialne przedstawienie produktów.

Jak ukazać produkt dzięki fotografii?

Wybranie fotografii produktowej to pierwsza rzecz na jaką należy zwrócić uwagę wybierają dany produkt do reklamy. Żeby dobrze go zaprezentować potrzebny będzie nam fotograf z doświadczeniem, który znakomicie uchwyci walory produkty; osoba, która zadba o otoczenie oraz dekoracje; a także ktoś kto perfekcyjnie rozumie strategię komunikacji danej marki i jej produktu bądź produktów i będzie potrafił pokazać właśnie te atuty, które są istotne. Jak mówią specjaliści od key visual – istotą jest aby przekazać świat marki, czyli uwypuklić te czynniki charakteryzującą je, które będą bliskie konsumentowi bądź jego oczekiwaniom – więcej o tym pod tym linkiem. Co to właściwie oznacza? Oznacza to, iż w fotografii produktowej należy przygotować taki obraz, takie środowisku produktu, które sprawi, że obejrzana reklama będzie powodem rzeczywistego sprawdzenia bądź kupienia produktu. Dla przykładu piwo w fotografii produktowej powinno być fotografowane przede wszystkim wtedy, kiedy ma w sobie dużo bąbelków, a po zewnętrznej stronie butelki wyraźnie widać krople wody. Dobrze jest również wtedy zadbać o scenografie, co zasugeruje konsumentów docelową grupę odbiorców. Np. zimne piwo na plaży kojarzy się z wakacjami, więc konsumenci, którzy preferują taką rozrywkę będą myśleć o tym, aby kupić je w drodze na plażowanie, natomiast piwo ukazane w restauracji chętniej będzie właśnie tam zakupowane.

Piwo w reklamie

Podobnie wygląda sprawa z każdym innym produktem. Dobry fotograf, który zajmuje się robieniem zdjęć na potrzeby kampanii marek produktowych z pewnością musi potrafić współpracować ze specjalistami od marketingu oraz brandingu. To właśnie oni znakomicie przedstawią mu świat marki, zadaniem fotografa będzie wydobycie z produktu dokładnie tych cech, o jakich dowie się podczas rozmów. Jeśli zajmujecie się fotografią produktową, piszcie do nas i zaprezentujcie swoje własne pomysły.